Friday, August 22, 2008

ANWAR TIDAK KONSISTEN

ANWAR TIDAK KONSISTEN
Pernah pada tahun 1998, di Perasmian Perhimpunan Pergerakan Pemuda & Wanita UMNO Anwar menyatakan, “sudah tentu ada petualang yang ingin menangguk di air keruh. Ada pihak yang cuba mengadu domba. Jika ada media asing atau orang luar yang cuba melaga-laga di kalangan pimpinan kita, kita jangan terpengaruh. Kita jangan sesekali terperangkap dengan permainan mereka. Jangan juga kita menari menurut rentak golongan orang yang kecewa dan tersisih.” Sungguhpun demikian baru-baru pada 1 Ogos, 2008 di dalam blog Al-Gore, menyatakan, bahawa Kerajaan Malaysia telah dua kali menggunakan taktik membunuh karekter beliau. Malah AlGore memberi amaran supaya Kerajaan menyelesaikan perkara ini dengan segera.
Dalam ucapannya di Kelang pada tahun ini, beliau menyatakan “Siapa kata Malaysia ini Melayu punya? Malaysia ini Cina punya, Malaysia ini India punya” tetapi sekarang dalam manifesto PKR untuk pilihanraya ini, beliau berjanji bahawa dia komited untuk mempertahankan hak-hak Melayu membela yang terpinggir dan teraniaya.
Ini sebahagiannya membuktikan Anwar adalah seorang yang tidak tetap pendirian. Pendiriannya berubah-ubah mengikut keadaan, di hadapan masyarakat Melayu beliau berkata lain, tetapi bila di hadapan orang bukan Melayu, beliau bercakap menidakkan hak Melayu. Ia boleh diibaratkan seperti Mengkarung. Kita tak boleh punya pemimpin yang tidak teguh pendiriannya, maka Undilah Barisan demi kestabilan perpaduan di Permatang Pauh amnya, Malaysia umumnya.