Tuesday, December 22, 2009

MAKSIAT.. MAKSIAT...

Diceritakan di HARI PEMBALASAN, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi segala tuduhan dinafikan olehnya dengan bantahan keras.

"Tidak!! Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Aku tidak melakukan semua itu."

Malaikat bersuara "Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa!!"

Orang tersebut menoleh ke kiri dan kanan, lalu ke segenap penjuru tetapi anehnya, dia tidak menjumpai seorang saksi pun seperti yang didakwa. Dia hanya bersendirian. Maka beliau pun menyanggah,

"Manakah saksi-saksi yang kamu maksudkan? Di sini tiada siapa kecuali aku dan suara mu." Maka malaikat pun berkata "Nah, inilah saksi-saksi itu!!"

Tiba-tiba sahaja matanya yang terkebil-kebil angkat bicara "Saya yang memandangi!!" kata mata. Tiba-tiba telinga juga angkat bicara "Sayalah yang mendengarkan!!"

Hidung juga tidak ketinggalan "Aku lah yang mencium!!". Bibir pula menyampuk "Aku lah yang merayu!!" Lidah pula menambah "Aku lah yang menghisap!!" Tangan meneruskan "Aku lah yang meraba dan meramas!!" Kaki menambah "Aku lah yang dipakai lari olehnya setelah ketahuan (Kantoi)!!".

Malaikat pun berkata "Nah!! Kalau ku biarkan, seluruh anggota tubuh mu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aib mu!!".

Orang tersebut tidak dapat menyanggah lagi. Beliau putus asa dan mula berdukacita, sebab sebentar lagi tubuh badannya bakal dibakar dan dihancur lumatkan ke dalam JAHANNAM. Pada hal beliau pada awalnya begitu yakin tidak bersalah. Tatkala beliau dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong kedengaran satu suara sayu penuh kelembutan, iaitu suara dari bulu matanya "Aku pun ingin membuat kesaksian!!" Malaikat pun membenarkan "Silakan".

"Aku berkata benar dan terus terang bahawa orang ini, ketika menjelang ajalnya, pada suatu malam, di tengah malam yang sunyi sepi. Aku pernah dibasahi dengan airmatanya ketika dia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya."

Bulu mata meneruskan "Bukankah Nabinya pernah berjanji bahawa apabila ada seorang hamba berdosa kemudian bertaubat, walau pun sehelai bulu matanya saja yang terbasahi air matanya dengan keinsafan, sudah cukup untuknya terlepas dari api neraka?"

Bulu mata menambah lagi "Maka aku, sehelai dari bulu matanya berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah melakukan TAUBAT hingga membasahi aku dengan air mata penyesalannya!!"

Dengan kesaksian sehelai bulu mata, orang tersebut telah dibebaskan dari api Neraka dan dimasukkan ke Syurga penuh kenikmatan. Sehinggakan terdengar satu suara yang bergema kepada para penghuni Syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk Syurga kerana pertolongan sehelai BULU MATA!!"